De Epiphora Methode

De missende schakel bij onverklaard uitblijvend herstel

De Epiphora methode is een zelfhulpmethode die bij mensen met chronische, vaak onverklaarbare en niet altijd begrepen pijnklachten voor verlichting kan zorgen. Door dagelijkse toepassing van mobiliteitsoefeningen in combinatie met de kracht van de adem kan het lichaam gelijdelijk herstellen en terug keren in zijn oude kracht.

Voor wie is deze methode geschikt?

Heb je last van één of meerdere van de volgende verschijnselen? Dan is de kans groot dat bij jou de doorbloeding van je brein niet optimaal verloopt.  

Haarwortelpijn

Wazig zicht

Verzuurde spieren

Prikkelbare darm

Overgevoeligheid
voor licht / geluid

Koud lijf

Drukgevoel op hoofd

Brainfog

Hoe werkt de Epiphora Methode?

Ook in een gezond lichaam kan de doorbloeding van je brein flink verstoord raken. Door een stremming op je hals- en nekslagader krijgt je brein simpelweg te weinig zuurstof. Denk bijvoorbeeld aan een whiplash, nektrauma,  hypermobiliteit en langdurige (overmatige) stress.

Dit zorgt voor een stress-reactie in zowel je brein als in de rest van je lichaam. Hierdoor komt je zenuwstelsel in de overleefstand. Het lukt je niet meer om in de normale, ontspannen toestand terug te keren. Je lichaam herstelt niet, wat de oorzaak van vage klachten en uitblijvend herstel kan zijn.

De bloedtoevoer vanuit onze nek gaat over in een vaatkring van slagaders in onze hersenen. Dit belangrijke systeem met de naam Cirkel van Willis voorziet alle delen van onze hersenen met bloed en de levensnoodzakelijke zuurstof.

Cirkel van Willis

Bij rond 65% van mensen heeft deze vaatkring een afwijking oftewel verstoring. Hij is incompleet. In combinatie met een beperkte bloedaanvoer naar de hersenen via de nek en hals  is “de cirkel” alles behalve compleet.

De consequenties: het achterste gedeelte van ons brein krijgt over een (te) lange periode onvoldoende bloedaanvoer. Ook de afvoer (drainage) vanuit ons brein naar het lichaam is dan beperkt. Niet verwonderlijk als hieruit verschillende, soms vage klachten en verschijnselen ontstaan. Zonder adequaat te handelen, blijft het gewenste herstel uit.

We gaan praktisch aan de slag

De Epiphora Methode bestaat uit mobiliteitsoefeningen in combinatie met de kracht van de adem. Dit wordt dagelijks toegepast, vóór het opstaan en vóór het slapen gaan in een liggende positie. Ook is de juiste houding gedurende de dag belangrijk. Dankzij een betere bloedaanvoer naar je brein en een betere afvoer via je bloed- en lymfevaten activeer je de herstelkracht. 

De lengte van het behandeltraject wordt mede bepaald door de ernst en de duur van de klachten. Gemiddeld zijn 3 afspraken nodig om de vaardigheid aan te leren en de eerste stappen in het herstelproces te maken. 

Na de eerste sessie kun je thuis direct aan de slag en krijg je de oefeningen op papier, audio en beeld mee.

De Epiphora Methode kan helpen bij de volgende diagnoses:

  • Fibromyalgie
  • Post Covid
  • ME/CVS
  • Burn out
  • Whiplash/nektrauma
  • Klachten na hersenschudding (PCS)
  • Chronische pijn
  • (Aura-)migraines
  • Slaapproblemen
  • Aanhoudende spanningsklachten

Ben je bekend met één van bovenstaande diagnoses? Dan is de kans groot dat de Epiphora Methode zomaar eens je klachten kan laten verdwijnen of deze op zijn minst kan verminderen.

Het toepassen van de Epiphora methode kan ook voor jou een positieve wending brengen na langdurige klachten

Wil jij actief aan je eigen herstel gaan werken?

Met de Epiphora Methode krijg je “het gereedschap” in handen om met je eigen lichaam als instrument een sterk herstelproces in te gaan. We kunnen vooraf ook een telefonisch consult inplannen.

Hoeveel tijd ben ik kwijt met de oefeningen?

In de regel oefen je ‘s ochtends een kwartier en ‘s avonds 10 minuten. Gedurende de dag let je vooral op je houding en doe je een korte versie van enkele oefeningen als daar behoefte aan is. Je kunt dit prima combineren met je dagelijkse activiteiten.

Zijn 3 sessies werkelijk nodig?

Ja! In 3 sessies krijg je de nodige vaardigheid om de methode zelfstandig uit te kunnen voeren en te integreren in je dagelijkse leven. Ik begeleid en stimuleer je, corrigeer waar nodig om te waarborgen dat de methode het gewenste effect bij je opbrengt. Bij behoefte kunnen meer sessies ingepland worden.

Werkt de Epiphora Methode ook bij Long Covid?

Long Covid is een verschijnsel dat optreedt na een doorgemaakte Covid besmetting. Bij de meeste mensen verdwijnen de klachten na een tijdje, maar er zijn ook mensen die de vermoeidheid niet kwijt raken en met name ook erg verzuurd raken in hun spieren. Verder komen er veel verschijnselen bij voor die erg veel overeenkomen met het Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS) en Fibromyalgie Syndroom.

In de visie van Epiphora Methode zien we deze verschijnselen vaker optreden als gevolg van een verstoorde bloedcirculatie in delen van ons brein. Vaak is er voordat er de Covid besmetting was al sprake van bijvoorbeeld hoofdpijn, aura-migraine, burn-out periodes, of in de familie veel Fibromyalgie of CVS. Of dat mensen over-actief waren omdat stilzitten niet lukt, wat kan veroorzaakt worden door een lichte stremming in de nekslagaders wanneer je even stil zit. Al deze verschijnselen zijn verklaarbaar binnen onze hypothese: een matig aangelegde Cirkel van Willis kan niet goedmaken wat het brein tekort komt als er niet voldoende bloed wordt aangevoerd vanuit de nekslagaders. Het is een kluwen van factoren, waarbij je grote onmacht ervaart, en ook een soort van onzekerheid of paniek: het lichaam is niet meer betrouwbaar in de signalen die het geeft, waarbij het vertrouwen grotendeels verloren gaat. Al bij al is het een traumatische ervaring, die specifieke aandacht verlangt bij het herstel.

Wat kun je doen?

Door het toepassen van de Epiphora Methode leren mensen met Long Covid om éérst te zorgen dat de bloedcirculatie in het brein weer normaal wordt. Pas dán kun je weer gaan ‘luisteren naar je lijf’ en afwisselend iets gaan doen en dan weer uitrusten. Zolang het brein niet goed doorbloed is raakt het lichaam van slag en is niet betrouwbaar op de signalen. En kan het lichaam dus niet iets opbouwen via fysieke training. Wanneer het achterbrein weer goed doorbloed is, zullen de verkrampingen in de slagaders afnemen waardoor de spieren niet meer verzuurd raken. Tevens gaat het brein dan weer beter functioneren waardoor brainfog en wazig zien weer oplossen. En dan komt de energie weer terug in het lichaam, omdat je ook weer beter kunt slapen. Dus eerst de doorstroming van je brein  op orde brengen, dan na inspanningen lekker gaan uitrusten. Wanneer er meer vertrouwen in je lijf komt kun je pas gaan denken aan het trainen van je lichaam. Tot die tijd dus de Epiphora Methode toepassen: openen, draineren, ademen en uitrusten. Vervolgens dingen doen waar je weer zin aan krijgt, en dan als je weer moe wordt: weer openen, draineren, ademen uitrusten. Wanneer de verschijnselen gaan afnemen, kun je rustig aan gaan denken aan wat meer training.

Moet ik dagelijks thuis oefenen?

Ja! Dit is heel belangrijk en juist de kracht van deze methode. Zonder jouw inzet worden de klachten niet opgelost. Jij moet actief zorgen voor een verbeterde doorbloeding in je brein. De dagelijkse routine gaat je niet alleen lichamelijk helpen, het geeft je ook structuur en een positief gevoel aangezien je zelf actief aan je herstel werkt.

Epiphora met een adem-traject combineren?

Dat kan zeker. Vaak hebben mensen behoefte om in zijn geheel naar de ademhaling te kijken en deze te optimaliseren. In combinatie met de Epiphora Methode wisselen we tussen praktijk en theorie af gedurende 6 sessies. Stuur een berichtje als je hierin interesse hebt.

Epiphora Methode zonder klachten toepassen?

In principe is het toepassen van de Epiphora Methode voor iedereen een aanrader! Want wie heeft nou geen baat bij een brein dat optimaal doorbloed wordt? Door onder anderen een slechte houding (denk aan veelvoudig gebruik van smartphones en andere apparatuur) kan de bloedtoevoer naar het brein via de hals- en nekslagader beperkt worden. Door de toevoer te openen, het brein te draineren en de juiste ademinzet ervaar je een prettige doorstroming en kun je de dag weer veel beter aan. Ik zeg: DOEN!