Goed in je vel zitten, stress verminderen en benauwdheid onder controle krijgen

Door bewuster en zuiniger te leren ademen

Heb je het vaak benauwd of heb je astma?

Je snakt naar dat gevoel van vrijheid. Om zonder beperkingen en de afhankelijkheid van medicatie het leven te kunnen genieten. Zonder benauwdheid, zonder angst dat een aanval je opnieuw achter tralies zet.

Uitgerust wakker worden. Dat ken je niet.

Slecht slapen, moe of met een droge mond wakker worden. Een vervelend gevoel in je hoofd, pijn in je lijf … je weet niet hoe je de dag moet doorkomen. Je partner klaagt over je gesnurk. Echt vervelend. Wanneer houdt het op?

Angst en paniek beheersen je leven

Ervaar je duizeligheid, tintelende vingers, zweten, een licht gevoel in je hoofd? Ervaar je angsten zonder reden, concentratie-problemen, nervositeit en lusteloosheid? Of heb je regelmatig weinig energie? Je gaapt en zucht wat af gedurende de dag. 

Breathe Less Move More
Konstantin Buteyko

Less is More!

Leer met de Buteyko-methode zuiniger te ademen. 

De Oekrainse professor Dr. Konstantin Buteyko (1923 – 2003) heeft in 1952 aan zijn eigen lijf ondervonden hoe een rustige ademhaling een positieve invloed op de gezondheid heeft. Hij relateerde een goede gezondheid aan een rustige en langzame ademhaling. Een snelle en hoge ademhaling aan een slechte gezondheid. Naast respiratoire problemen (o.a. astma) bracht hij ook andere aandoening in verband met een ontregelde ademhaling. Langdurig te veel ademen resulteert in chronische hyperventilatie. De gevolgen van overademen spelen een grote rol in onze gezondheid. Deze kunnen leiden tot of houden deze aandoeningen in stand: astma, bronchitis, allergieën, chronische vermoeidheid, slaapapneu, stress, hyperventilatie, angst en paniekaanvallen, hoge bloeddruk, slaapproblemen.

Wil jij terug naar een gezonder lijf met een rustige ademhaling?

“De adem. De missende pilaar naar een gezonder leven.”

Fascinatie voor de adem. 

Bij de geboorte van mijn dochter heb ik voor het eerst ervaren hoe krachtig de ademhaling kan zijn en hoe je deze in jouw voordeel kunt inzetten. Het stille medicijn dat letterlijk onder onze neus zit.

Als Mindful Run instructeur raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de ademhaling: naast hardlopen / wandelen en mindfulness de derde pilaar van dit succesvolle concept. Als triatleet paste ik de neusademhaling steeds vaker toe en mijn honger naar meer kennis en inhoud groeide met de dag. In mei 2019 startte ik de opleiding tot Buteyko-ademcoach. “Dit moeten meer mensen weten, ik ben wel gek als ik hier niets mee doe!”  Ik wil mensen  leren hoe ze met een rustige ademhaling een betere gezondheid krijgen. Bewustwording in zijn geheel is hierbij van groot belang. Iets zo vanzelfsprekend maar zeer cruciaals als de ademhaling wordt door velen regelmatig over het hoofd gezien. Het is mijn missie om steeds meer mensen bewust te laten worden van de OERkracht van de adem. Onderdeel van het autonome zenuwstelsel waar wij invloed op kunnen uitoefenen. Echt krachtig .. en prachtig.

Breathe Less Move More

Het beste medicijn dat letterlijk onder je neus zit.

Minder stress

Je mond is om te eten, je neus om te ademen. In en uit. Door een rustige en regelmatige (neus-) ademhaling activeer je het parasympathische zenuwstelsel en word je rustiger
en ontspan je beter.

Beter slapen

Mondademhaling gedurende je slaap veroorzaakt zuurstoftekort, verhoogd het stress-niveau en resulteert in minder diepe slaap. Door een rustige ademhaling én een simpele truc voorkom je ’s nachts deze problemen en word je weer uitgeruster wakker.

Energy-boost

Als je lichaam optimaal voorzien wordt van zuurstof, heb je beduidend meer energie. Een rustige en langzame ademhaling verbetert de zuurstof-saturatie op cel-niveau. Met als resultaat een betere levenskwaliteit.

Ervaringen van mijn klanten

Ik heb sinds afgelopen zomer (2020) de Buteyko ademhalingscursus bij Jill gevolgd. Ik kampte sinds 1,5 jaar met allerlei onoplosbare klachten (duizeligheid, vermoeidheid) en dit belemmerde me erg in mijn doen en laten. Nadat het pad in de reguliere zorg doodliep, ben ik bij Jill terecht gekomen. Sindsdien voel ik me aanzienlijk beter en heb ik gevoel dat ik op de weg terug ben. Ik doe de ademhalingsoefeningen nog regelmatig en ik voel me daardoor erg rustig en fijn. Jill heeft mij op een erg goede en prettige manier begeleid. Zo hadden we vaak contact over hoe het ging en voelde ik dus erg haar betrokkenheid. 

Tessa H.

Middelbare scholier

Heb de Buteyko cursus bij Jill gedaan. Wil een rustige, juiste en gezonde ademhaling en daarmee een zowel rustig als energiek gevoel in mijn lijf en hoofd. Dit is gelukt, ben in het dagelijks leven bewuster met mijn ademhaling bezig. Deze cursus liep parallel aan de Mindful Run vervolgcursus. Dit bleek een mooie combinatie. Heb de neusademhaling toegepast bij het hardlopen en heb de voordelen ervan mogen ervaren. Ook in vergelijking bij medecursisten die de neusademhaling niet toepasten. Jill, bedankt voor je fijne begeleiding, motivatie en alle tips. Je deed het rustig met respect en empathie. Je bent een toppertje.

Nadja, 45 jaar

(fictieve naam)

Word weer baas over je gezondheid dankzij een rustige ademhaling

Ben je bereid om met aandacht en inzet je ademhaling aan te passen? Wil je zo meer winst behalen met als resultaat een energieker leven? Dan laat ik je kennismaken met de Buteyko methode en leer ik je hoe je met minder ademen meer energie krijgt.

Afgestemd op jouw aandoeningen en klachten gaan we samen aan de slag om jouw ontregelde ademhaling weer te herstellen. Er moeten dagelijkse ademhalingsoefeningen worden gedaan, die veel inzet en discipline vereisen.

Een quick-fix is uiteraard leuker, maar meestal een illusie.

Wil jij eindelijk de baas zijn over jouw ademhaling?

Leer weer rustig en langzaam te ademen. Met als resultaat meer energie. 

Veelgestelde vragen

Wat is het belang van koolzuurgas (CO2)?

Koolzuurgas wordt vaak als “afvalproduct” gezien. Echter is dit verre van waar. In tegendeel speelt CO2 een zeer belangrijke rol in ons lichaam. Het is een kalmerend gas en helpt glad spierweefsel (wat om alle holle vaten zit) te ontspannen. Vernauwde luchtwegen kunnen leiden tot benauwdheid/astma, (slag-)aderen tot hoge bloeddruk.  CO2 is licht zuurhoudend en helpt onze PH-waarde op het juiste niveau te houden. Als laatste is het Bohr-effect: dankzij voldoende CO2 in ons bloed krijgt hemoglobine (de drager van O2) een prikkel om O2 los te laten naar cellen. 

Wat is de essentie van een goede ademhaling?

Door een zuinige ademhaling en een lagere ademfrequentie (de hoeveelheid ademteugen per minuut) brengen we ons systeem in een rustigere stand. We activeren de parasympaticus – rest & digest – de rem van ons autonome zenuwstelsel en stoppen de tegenhanger, de sympaticus – het gaspedaal –  verantwoordelijk voor „vechten en vluchten“. Door het bewust toepassen van ademhalingsoefeningen brengen we onze focus terug op ons lichaam. Zo komen en blijven we in balans.

Is de Buteyko-methode geschikt voor kinderen?

Ja zeker is deze therapie geschikt voor kinderen. 

Echter wordt met kinderen op een andere manier gewerkt. De aanwezigheid van ouders is van groot belang, aangezien deze de drijfveer zullen zijn thuis. Het is belangrijk dat ouders de theorie begrijpen.  Er is veel inzet van ouders en het kind vereist. Er moeten dagelijks ademhalingsoefeningen worden gedaan. Kinderen boeken normaalgesproken sneller vooruitgang dan volwassenen. 

Moet ik door mijn mond of neus ademen?

Probeer zo vaak als mogelijk door je neus te ademen. Hiervoor is de neus gemaakt. Je neus werkt als een soort ingebouwd filter-systeem. De ingeademde lucht komt verwarmd, vochtig en gefilterd naar je longen, wat deze heel fijn vinden. Door de grootte van je neusgaten wordt de hoeveelheid aan binnen- en buitenstromende lucht beperkt, wat een positief effect op je ademvolume heeft. Tegelijk blijft je zenuwstelsel rustig en de gasuitwisseling kan beter plaats vinden. Ook stimuleert de neusademhaling de productie van stikstofoxide (NO) in de neusholtes. Een anti-viraal en anti–bacterieel gas, wat positieve eigenschappen heeft op onze vaten en luchtwegen.  Een nasale ademhaling kan leiden tot een betere bloedcirculatie, gezondere bloeddrukniveaus, verbeterde slaap en een verminderd risico op hart-aandoeningen, astma, allergieën en ontstekingen.

Ervaringen van mijn klanten

Ik ben bij Jill geweest voor de Buteyko ademtherapie. Mijn doel was om meer energie door de dag heen te krijgen en ’s avonds niet op de bank in slaap te vallen.

Ik heb mijn doel meer dan bereikt dankzij de ondersteuning van Jill, die me ook na afloop van de cursus nog ondersteunt. Ook slaap ik een stuk beter sinds ik met de Buteyko therapie ben begonnen en s’nachts met een afgetapte mond slaap. Ik slaap nu dieper, snurk minder en word s’ochtends uitgeruster wakker. Zo fijn.  

Agnes W.

Ik heb bij Jill de Buteyko ademcursus gevolgd in een zeer aangename ontspannen sfeer. Ik heb een hardloop achtergrond en was benieuwd naar de neusademhaling en of het voor mij mogelijk zou zijn om dag en nacht door de neus te ademen, waar de neus uiteindelijk voor bedoeld is!

Aan de verminderde ademhaling moest ik in het begin erg wennen maar naarmate de cursus vorderde, verdween dat gevoel. Inmiddels een paar maanden verder voel ik me veel fitter en ben ik nog rustiger gaan ademen, dag en nacht door de neus (’s nachts slaap ik nog steeds met mijn mond afgeplakt).

René

Eindelijk weer baas zijn over mijn lijf en niet andersom.

Laten we samen tijdens een vrijblijvend intakegesprek kijken wat jouw behoeftes zijn.